blog

RSS feed for this section
vechtsport voor kind

Welke vechtsport is geschikt voor je kind?

Bewegen is noodzakelijk voor iedereen en dus zeker voor kinderen. Vechtsport voor een kind kan een goede manier zijn om hem of haar meer te laten bewegen. Daarnaast kunnen er nog andere redenen zijn waarom vechtsport goed voor een kind is. Vechtsport is overigens een goede keus voor een kind. Vechtsport is bijvoorbeeld niet blessuregevoeliger dan andere gangbare sporten. Zo is het aantal spoedeisende hulp behandelingen per 1000 sporturen voor vechtsporten 0.14, terwijl dit voor bijvoorbeeld voetbal (0.21), hockey (0.26) en schaatsen (0.81) Read More »

koffie, kopje

Koffie; wel of niet?

Is koffie goed of slecht als je fanatiek aan vechtsport doet? In koffie zit de stof cafeïne. Cafeïne kan positieve en negatieve effecten hebben, waar je als vechtsporter rekening mee kunt houden. Hieronder een toelichting over de voor- en nadelen van koffie. Koffie is in ieder geval niet persee slecht en je kan er zelfs je voordeel mee doen.   Negatieve effecten van koffie Cafeïne, vooral teveel daarvan, kan negatieve effecten hebben. Deze negatieve effecten zijn: rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen en hoofdpijn (bron 1).  Een Read More »

HRV; verbeter de prestatie en voorkom blessures en overtraining

HRV oftewel Heart rate variability, wat is dat en wat kan je daar als vechtsporter mee? Het meten van het aantal hartslagen per tijdseenheid met een hartslagmeter wordt al jaren toegepast in amateur- en prof sport. Met het aantal hartslagen per tijdseenheid kan tijdens training bepaald worden of de trainingsintensiteit passend is. Maar het aantal hartslagen per tijdseenheid is minder geschikt om te bepalen of het lichaam uitgerust is en toe is aan een nieuwe training. Heb je symptomen van overtraining, zoals blessures die slecht Read More »

stootkussens

Stootkussens en trapkussens; welk type is het meest geschikt voor jou?

Stootkussens, trapkussens of pads, wie kent ze niet? In staande vechtsporten als karate, kickboksen en taekwondo worden ze gebruikt om ellebogen, knieën, stoten en trappen te oefenen. Er zijn veel verschillende typen kussens, maar welk type kan je nu eigenlijk het beste aanschaffen als je er thuis mee wilt gaan trainen? In dit artikel een uitleg over de verschillende typen kussens inclusief een toelichting waar ze het meest geschikt voor zijn. De volgende onderwerpen worden besproken: – Trainingsdoel en handzaamheid van kussen – Vier typen stootkussens en trapkussens Read More »

bokstechnieken

Vier bokstechnieken

Dit artikel legt vier bokstechnieken uit: jab, rechtse directe, opstoot en hoek. Dit zijn de meest toegepaste bokstechnieken in vechtsporten als boksen, kickboksen, MMA, muay thai en savate. Doe je al langer aan vechtsport lees dan niet verder. Alleen de basale vorm van deze vier bokstechnieken en enkele veiligheidsaspecten komen aan de orde. Ben je daarentegen net begonnen met een vechtsport en heb je een bokszak voor thuis aangeschaft; lees dan vooral wel verder.   Vuist, pols, stand en kin Twee veiligheidsaspecten zijn belangrijk bij het maken van bokstechnieken. Allereerst, Read More »

zwakke of sterke punten

Succes door zwakke of sterke punten te verbeteren?

Vaak gehoord tijdens vechtsporttrainingen: ‘dit is mijn zwakke punt, maar daar ga ik hard aan werken om er een sterk punt van te maken’. In tegenstelling hierop zijn er ook sportcoaches die beweren dat zwakke punten gelaten moet worden voor wat ze zijn en dat juist sterke punten nog sterker gemaakt moeten worden. Een dilemma dus voor jou als vechtsporter; ga je voor het ontwikkelen van je zwakke kanten of juist voor het versterken van je sterke punten? Wetenschappers, consultants, goeroes, etc. gaan rollebollend over straat Read More »

overstrekte duim

Een overstrekte duim; hoe verder?

Hoe vaak komt dat niet voor? Een geblesseerde, overstrekte duim! Hoewel het meestal een kleine blessure is, waar je het trainen meestal niet voor hoeft te laten, kan het flink vervelend zijn. En soms blijkt ook nog eens achteraf dat je er toch nog een half jaar mee hebt rondgelopen. Ook bij vechtsporten, zoals judo, grappling, karate en taekwondo kun je vrij gemakkelijk een overstrekte duim oplopen. Lees verder als je een overstrekte duim hebt. Het heeft niet zoveel zin door te lezen Read More »

grondoefeningen

Grondoefeningen voor thuis; ginastica natural

    Ginastica natural; als beoefenaar van BJJ, grappling of MMA ben je er zeker al mee in aanraking geweest. Lees dit artikel als je aan BJJ, grappling en MMA doet. In mindere mate is het ook interessant voor andere vechtsporters zoals judoka’s en worstelaars. Met ginastica natural train je met eigen lichaamsgewicht diverse atletische vaardigheden. Omdat veel bewegingen uit het BJJ komen, hebben vechtsporters die geheel of gedeeltelijk op de grond vechten veel voordeel van grondoefeningen uit ginastica natural (bron 1). Read More »

Superconditie met een trainingsmasker?

Is trainen met een trainingsmasker zinvol? Krijg je er een superconditie van? Trainen met een trainingsmasker wordt al jaren door profsporters van diverse sportdisciplines gedaan en ook door profvechtsporters. Op youtube circuleren filmpjes met bekende UFC-vechters die met een zelf aangepast gasmasker op, op een hometrainer aan het fietsen zijn. Sinds een aantal jaren is er een producent die trainingsmaskers speciaal voor (vecht)sporters maakt; de Elevation trainingsmask. Aan de hand van de claims die aan de Elevation trainingsmask gedaan worden, wordt gekeken of trainen met Read More »

kin op de borst

Verbeter kin op de borst

Kin op de borst is erg belangrijk bij full contact vechtsporten met stoten en trappen, zoals boksen, kickboksen, muay thai en MMA. Soms is kin op de borst lastig bij jezelf in te slijpen. Een trucje is om een stukje papier, bierviltje of iets anders tussen je kin of borst te houden tijdens de training. Dus bij techniektraining, op de pads of bij de bokszak houdt je gewoon een stukje papier tussen je kin en borst. Zelfs bij sparren zou je het nog Read More »