Cross training voor vechtsport

Cross training: train bij een andere (vecht)sport!

Door Pieter Vogelaar

 
 
Wil je beter worden in de vechtsport die je nu doet? Doe aan cross training. Train eens bij een andere vechtsport of bij een heel andere sport! Doe dit vooral als je de laatste tijd geen vooruitgang hebt geboekt,  weinig motivatie hebt of tijdens je vakantie.

 

Hoe doen andere sporten het?

Lange afstand hardlopers wordt geadviseerd om buiten het loopseizoen aan wielrennen, zwemmen, karate en roeien te doen (bron 1 en 2). Met dit zogenoemde cross training wordt je een betere allround atleet, ben je beter bestand tegen blessures en voorkom je mentale uitputting (door gebrek aan trainingsvariatie) (bron 3).  Ook of misschien wel juist topsporters doen aan cross training. Zo doet fietstopper Marianne Vos onder andere aan wielrennen op de weg, aan veldrijden en aan baanwielrennen (bron 4). UFC-vechter George St-Pierre doet aanvullend aan turnen, omdat hij denkt daardoor een betere atleet te worden (bron 6).

 

Cross training

Het begrip cross trainen is al gevallen.  De wetenschap hanteert verschillende definities voor cross training. De eerste is het gelijker tijd trainen van twee of meer sporten (bron 5). De tegenwoordig populaire sport crossfit voldoet aan deze definitie. De andere definitie van cross training is trainingseffect van de ene naar de andere sport transporteren (bron 5). Er is overvloedig bewijs dat crosstraining volgens de tweede definitie voordelen oplevert voor wedstrijdsporters (bron 5). Aannemelijk is dan ook dat vechtsporters die aan cross training doen hun prestaties aanzienlijk kunnen verbeteren. De voor en nadelen  van cross trainen staan hieronder op een rijtje.

 

Voordelen cross training Nadelen cross training
Allrounder atleet en daardoor betere prestatie Geen sport specifieke training
Beter bestand tegen blessures
Voorkomt mentale uitputting

  

Wat zijn de opties voor cross training?

De variatie mogelijkheden binnen de vechtsport zijn enorm. De verschillende vechtsporten variëren in techniek, competitie-element en aanspraak op het fysieke- en mentale systeem. Daarom kun je bijna altijd heel goed aan cross training bij een andere vechtsport doen. Maar natuurlijk kun je ook goed cross training bij een heel andere sport gaan doen, denk daarbij aan rugby of turnen.
Er is helaas geen onderzoek gedaan naar welke sport voor jouw vechtsport nu het meest geschikt is voor crosstraining. Desondanks staat hieronder een overzicht met ideeën voor cross training. Omdat er zoveel vechtsporten zijn kunnen ze niet allemaal genoemd worden. Ook niet alle voordelen staat er; alleen de meest in het oog lopende voordelen staan vermeld.

  

Je doet Je zou kunnen gaan doen Wat kun je meenemen naar eigen sport?
Aikido Jiu Jitsu Anticiperen op en toepassen van ‘harde’ budo technieken.
BJJ Judo Verbetering van worpen en takedowns.
Judo Worstelen Nieuwe werptechnieken of varianten van jouw bekende werptechnieken.
Karate (semi contact) Kickboksen of Muay thai Verhoging incasseringsvermogen door full-contact sparren. Verbetering van je aerobe capaciteit (je hebt meer lucht).
Kickboksen/Muay thai Boksen Verbetering van stoottechniek en voetenwerk.
Krav Maga MMA Doordat je veel gespard hebt, kun je sneller omschakelen; je anticipeert sneller op een techniek die niet werkt. Verhoging aerobe capaciteit.
MMA 1 BJJ/Worstelen
2 Kickboksen/Muya thai
1 Verbetering van grondskills en takedowns.
2 Verbetering van je stand up (stoten, trappen, etc.).
Taekwondo Kickboksen of Muay thai Verhoging incasseringsvermogen door full-contact sparren. Verbetering van je aerobe capaciteit (je hebt meer lucht).

 

Uiteraard kun je ook heel andere combinaties verzinnen.  Tip: denk van te voren na wat je zou willen verbeteren en baseer daarop je keuze voor sport die je gaat doen. Veel plezier en we horen graag je resultaten!

 

Bronnen

Bron 1: http://www.therunclub.nl/?p=555
Bron 2: http://www.loopland.nl/alternatieven/cross-training-als-alternatief
Bron 3: http://www.faqs.org/sports-science/Ce-Do/Cross-Training.html
Bron 4: http://nl.wikipedia.org/wiki/Marianne_Vos
Bron 5: Tanaka, H. (1994). Effects of Cross-Training: Transfer of training effects on VO2max between cycling, running and swimming. Knoxville: Sports Medicine (18 (5): 330-339)
Bron 6: https://www.youtube.com/watch?v=GDLQyM81eYw