overstrekte duim

Een overstrekte duim; hoe verder?

Door Pieter Vogelaar



Hoe vaak komt dat niet voor? Een geblesseerde, overstrekte duim! Hoewel het meestal een kleine blessure is, waar je het trainen meestal niet voor hoeft te laten, kan het flink vervelend zijn. En soms blijkt ook nog eens achteraf dat je er toch nog een half jaar mee hebt rondgelopen. Ook bij vechtsporten, zoals judo, grappling, karate en taekwondo kun je vrij gemakkelijk een overstrekte duim oplopen. Lees verder als je een overstrekte duim hebt. Het heeft niet zoveel zin door te lezen als de gewrichtsband van je duim afgescheurd is. In dat geval moet je in ieder geval naar de dokter.

 

Wat is een overstrekte duim?

Een overstrekte duim ontstaat, in medische termen, door een acute situatie. Dat wil zeggen dat de duim door verkeerd blokken van een trap of stoot of een andere manier van fysiek contact in één keer teveel naar achteren of opzij gebogen wordt. Omdat de duim tever naar achteren of opzij gebogen is, is het ulnaire collaterale ligament, een gewrichtsband, verrekt of ingescheurd. Het kan ook voorkomen dat de gewrichtsband is afgescheurd. In dat geval moet er geopereerd worden (bron 1).
Een geblesseerde duim komt in vergelijking met andere vingers vaak voor omdat de duim vrij afzonderlijk van de andere vingers aan de hand gepositioneerd is (bron 2).

 

Hoe verder met een overstrekte duim?

Uiteraard wil je ze zo snel mogelijk van die geblesseerde duim af. Is thuis op de bank zitten de beste manier van snel herstel? Nee! Bewegen is goed voor snel herstel, maar uiteraard moet voorkomen worden dat de (over)gevoelige duim geïrriteerd blijft door telkens weer een grote of kleine overstrekking. Kleine optatertjes zorgen ervoor dat herstel alleen maar langer duurt!
Bewegen dus! Afhankelijk van de ernst van je blessure, de soort vechtsport die je doet en het risico dat je wilt nemen kun je als het ware uit verschillende risicoprofielen kiezen. Allereerst kun je ervoor kiezen om tijdelijk geen vechtsport, maar wat anders bijvoorbeeld krachttraining, hardlopen of zwemmen, te gaan doen. Je kunt er ook voor kiezen om meer risicovolle onderdelen van je vechtsporttraining te schrappen; je doet dan bijvoorbeeld alleen mee met techniektraining en niet met sparren. Een andere keuze is om gewoon wel te sparren. Je traint lekker door, maar hebt wel het grootste risico op vertraagd herstel van je duim. Ga je door met sparren, tape dan in ieder geval je duim goed in.

 

Tapen van een overstrekte duim

Om je duim te tapen heb je nodig: tape of leukoplast om te plakken en een schaar om te knippen. Op youtube zijn verschillende manieren van tapen van een geblesseerde duim te vinden. Hieronder een filmpje van een methode.

 

Bovenstaande methode van tapen is nogal ingewikkeld. Het filmpje hieronder komt met een manier van tapen waar ik groot fan van ben. Deze simpele manier van tapen volstaat meestal bij een overstrekte duim. Bijkomend voordeel is dat er nog een redelijke bewegingsvrijheid van de duim overblijft, waardoor meestal handschoenen nog passen of een kraag van een gi nog steeds stevig vastgepakt kan worden.

 

De aandachtspunten bij bovenstaande tape-methode zijn als volgt. Bevestig de tape hoger dan het bovenste duimkootje. Maak de afstand tussen duim en wijsvinger tot net voor de pijngrens van de duim. Zo heb je maximale bewegingsvrijheid en heb je gelijkertijd bescherming tegen overstrekking van de duim.
Bovenstaand filmpje niet helder genoeg? Je kan je dezelfde methode van tapen ook door een black belt BJJ instructeur laten uitleggen.

 

Conclusie

Een overstrekte duim komt vaak voor. Als de gewrichtsband afgescheurd is, is een doktersbezoek in ieder geval noodzakelijk. Maar meestal is dat niet nodig en kun je op een aangepaste manier doortrainen. Afhankelijk van de ernst van de blessure, de soort vechtsport die je doet en het risico op vertraagd herstel wat je wilt nemen, kun je zelf bepalen hoe je aangepast doortrainen wilt vormgeven. Hieronder een aantal opties.

Trainingsopties overstrekte duim Toelichting
Niet sporten Slechtste optie. Bewegen stimuleert herstel. Door niet te bewegen gaan allerlei fysieke functies (conditie, kracht, etc.) achteruit
Andere sport Erg safe: risico op vertraagd herstel bijna 0, maar geen vechtsport specifieke ontwikkeling
Risicovolle onderdelen van je eigen vechtsport (sparren, etc.) schrappen Behoorlijk safe; risico op vertraagd herstel laag en je kunt toch vechtsport specifieke onderdelen ontwikkelen
Alles meedoen bij je eigen vechtsport, inclusief sparren. Risico op vertraagd herstel, maar wel optimale vechtsport specifieke ontwikkeling. Wel altijd goed tapen!

 

Bronnen

Bron 1: Website mens en gezondheid
Bron 2: Website Vlaams ministerie van cultuur, jeugd, sport en media