stootkussens

Stootkussens en trapkussens; welk type is het meest geschikt voor jou?

Door Pieter Vogelaar



Stootkussens, trapkussens of pads, wie kent ze niet? In staande vechtsporten als karate, kickboksen en taekwondo worden ze gebruikt om ellebogen, knieën, stoten en trappen te oefenen. Er zijn veel verschillende typen kussens, maar welk type kan je nu eigenlijk het beste aanschaffen als je er thuis mee wilt gaan trainen? In dit artikel een uitleg over de verschillende typen kussens inclusief een toelichting waar ze het meest geschikt voor zijn. De volgende onderwerpen worden besproken:
– Trainingsdoel en handzaamheid van kussen
– Vier typen stootkussens en trapkussens
– Waaroum zou je met stootkussen en trapkussens willen trainen?
– Samenvatting

 

Trainingsdoel en handzaamheid van kussen

Hier komen twee elementen aan bod waar je bij keuze voor het type kussen rekening mee zou kunnen houden: 1) trainingsdoel, en 2) handzaamheid van kussen.

Trainingsdoel

Met pads, stoot- en trapkussen kunnen veel soorten vaardigheden getraind worden, waaronder ook precisie, (reactie)snelheid en impact. Bij precisie kun je denken aan het nauwkeurig raken. (Reactie)snelheid als het snel anticiperen op een gewijzigde toestand. Iemand die ophoudt kan het kussen eerst aangeven voor een rechte stoot en daarna heel snel voor een uppercut. Dit vergt anticiperen en reactiesnelheid van degene die op de kussens aan het stoten is.
Een trap bijvoorbeeld, kan hard of zacht aankomen en dan gaat het over de impact van die trap. Bij full contact vechtsporten is het leren om impact te maken relatief gezien belangrijker dan bij semi contact vechtsporten, waarbij in wedstrijden punten wordt gegeven voor toucheren. Relatief gezien is trainen op precisie en (reactie)snelheid bij semi contact vechtsporten dus belangrijker dan bij full contact vechtsporten. Let echter op het woord relatief, aangezien precisie en (reactie)snelheid bij full contact vechtsporten natuurlijk ook belangrijk zijn! Voorzichtig kan je dus concluderen dat het accent bij semi contact wat meer ligt op precisie en (reactie)snelheid en bij full contact wat meer op impact. En dat is natuurlijk weer relevant bij de keuze voor het type kussen.

Handzaamheid van kussen

Hoe groter en zwaarder een kussen des te moeilijker is die te hanteren voor degene die het kussen ophoudt. De ‘ophouder’ kan een groot en zwaar kussen niet heel gemakkelijk op een andere positie brengen, waardoor (reactie)snelheid minder goed te trainen is. Ook het grotere raakoppervlak stimuleert niet om heel precies te raken. Omdat de vulling dik is en het raakoppervlak groot, zijn grote zwaren kussens wel geschikt om impact te trainen (heavy impact).
Kleine en lichte kussens kunnen snel door de ophouder op een andere positie gebracht worden (hoog, laag met hoek, etc.), waardoor (reactie)snelheid goed getraind kan worden. Het kleine raakoppervlak dwingt om met precisie te raken. Kleine en lichte kussens hebben minder raakoppervlak en minder vulling. Dit maakt ze minder geschikt voor heavy impact, maar low impact kan dan wel weer.
Je zou dus kunnen stellen dat kleine en lichte kussens geschikter zijn om precisie en (reactie)snelheid te trainen. Grotere en zwaardere kussens zijn geschikter om impact te trainen.

 

Vier typen stootkussens en trapkussens

Stootkussens, trapkussens en pads (de benamingen worden veel door elkaar gehaald ;-(   ), zijn er in veel soorten en maten. Om alle varianten te bespreken is onmogelijk. Daarom hieronder een hoofd indeling in vier typen kussens. Elk type kent vervolgens weer verschillende varianten.
Let verder op!, dat je bij aanschaf van kussens niet laat leiden door de naam of term maar door hoe ze er uit zien. Dit omdat er nogal eens verschillende termen voor hetzelfde gebruikt worden en ook nog eens dezelfde termen voor veschillende soorten.

Type floppy mit

stootkussens, type floppy mitEen floyppy mit is gemakkelijk en licht in de hand te houden. Degene die de floppy mits vasthoudt kan ze daardoor snel van positie vewisselen. Het raakoppervlak van de floppy mit is klein. Reactiesnelheid en precisie kunnen daarom goed met een floppy mit getraind worden. Floppy mits zijn meer dan handpads ongeschikt voor heavy impact trainen. Door de manier van vasthouden en smalle verbinding tussen grip en raakoppervlak kan er nauwelijks tegendruk gegeven worden. Floppy mits zijn vooral geschikt om snelheid en precisie met low impact van zowel stoten en trappen te trainen. Floppy mits worden veel gebruikt in taekwondo. Van floppy mits bestaan ook diverse varianten, zoals de variant met een dubbelzijdig raakoppervlak.

Type handpad

stootkussens, type handpadHandpads, stootkussens, mits of focus mits er worden diverse benamingen voor gebruikt, maar het gaat hier om kussens die door de ophouder gemakkelijk en licht in één te houden zijn. Middels een riempje of een ‘soort handschoen’ achter het raakoppervlak kan een handpad goed in de hand gehouden worden. Het voordeel van handpads is dat de ‘ophouder’ ze snel van positie kan verwisselen. Daardoor kan degene die zijn stoten en trappen aan het maken is, goed zijn reactiesnelheid trainen. Omdat het raakoppervlak van een handpad klein is, is precisie bij het raken ook belangrijk. Omdat het raakoppervlak nogal klein en de vulling vaak ook niet al te dik is, zijn handpads minder geschikt voor heavy impact.  Stoten met heavy impact kan wel, omdat door de manier van vasthouden wel tegendruk gegeven kan worden. Handpads zijn echter ongeschikt voor heavy impact trainen van trappen,  knieën en ellebogen.
Alles bij elkaar zijn handpads dus geschikt voor stoten en trappen waarbij getraind wordt op precisie en (reactie)snelheid. Stoten met heavy impact kan ook. Handpads worden onder andere gebruikt bij boksen en semi contact vechtsporten. Van handpads zijn er diverse varianten, bijvoorbeeld met een dubbelzijdig raakoppervlak of een gebogen vorm.

Type pad

stootkussens, type padPads, armpads of thaipads, er worden diverse benamingen voor gebruikt. Qua grootte en handzaamheid zitten pads tussen handpads en trapkussens in. Pads kunnen prima gebruikt worden voor heavy impact training van zowel trappen, stoten,  knieën en ellebogen. Dit omdat raakoppervlak voldoende groot is, de vulling goed is en pads goed gefixeerd kunnen worden. Een pad bevat namelijk aan de achterkant, bovenaan een handgreep en onderaan één of meerdere riempjes (of klittenband), waarmee de pad goed op de onderarm vastgemaakt kan worden. Als een kussen onvoldoende vast of gefixeerd is kan die door heavy impact verschuiven met alle mogelijke gevolgen van dien. Daarom het belang van een handgreep en riempje/klittenband aan de achterkant. Pads zijn handzamer dan trapkussens en zijn daarom geschikt om heavy impact te trainen gecombineerd met (reactie)snelheid. Pads worden veel gebruikt in full contact karate, kickboksen, muay thai en MMA. Pads die je kan kopen kunnen variëren in grootte en in vorm (gebogen, rechthoekig, etc.).
Mocht je moeilijk kunnen kiezen welk type kussen geschikt voor je is, dan zit je met ‘type pad’ meestal wel aan de veilige kant. Een pad scoort voor de meeste doelstellingen redelijk. Wel zijn pads over het geheel genomen duurder dan de andere typen kussens.

Type trapkussen

stootkussens, type trapkussenSchopkussens, trapkussens heavy impact kussens er zijn diverse benamingen voor, maar in ieder geval zijn ze groot en hebben ze veel raakoppervlake. De vulling is vaak dik genoeg voor heavy impact. Vanwege de grootte zijn trapkussens niet zo handig te hanteren, waardoor de ophouder ze niet snel en makkelijk op een andere positie kan brengen. Uiteraard kan je wel stoten op trapkussens, maar omdat ze zo groot zijn en niet snel van positie te verwisselen zijn, zijn ze het meest geschikt voor beentechnieken, zoals trappen en knieën. Omdat trapkussens voor de ophouder niet zo makkelijk van positie te verwisselen zijn, zijn ze het meest geschikt voor veel herhalingen op dezelfde plek. Bijvoorbeeld een combinatie van vier stoten en een knie op een trapkussen dat door de ophouder op buikhoogte gehouden wordt. Of bijvoorbeeld een drill met 20 keer achter elkaar een lowkick op het trapkussen dat door de ophouder op het linkerbeen gehouden wordt. Trapkussens worden in veel vechtsporten gebruikt. Ook van trapkussens zijn er diverse varianten, zoals één met een gebogen vorm of een variant met een hoek erin (zeer geschikt voor knietechnieken).

 

Waarom zou je met stootkussens en trapkussens willen trainen?

Trainen met kussens heeft voor- en nadelen ten opzichte van trainen met een bokszak. Het voordeel van een bokszak is dat je geen partner nodig hebt en dat is gelijkertijd het nadeel van kussens, waar je wel een trainingspartner nodig hebt. Met pads kan je wel beter een gevecht of wedstrijd simuleren. De ophouder kan namelijk in en uit bewegen, wegdraaien, een schijnaanval doen en de kussens op allerlei posities houden. Hierdoor verbetert je voetenwerk, je verdediging en leer je anticiperen.
Ook kan trainen met kussens een aanvulling zijn op sparren. Bij sparren zal je toch altijd rekening moeten houden met je trainingstegenstander en dat betekent dus dat je qua (reactie)snelheid en impact altijd in zult moeten houden. Trainen met stoot- en trapkussens is geen sparren, maar biedt wel de mogelijkheid om qua bewegen, voetenwerk, etc. er bij in de buurt te komen.
Kussens kunnen overigens ook bij andere dan staande vechtsporten gebruikt worden. Zo kun je er bijvoorbeeld ook alleen of met een trainingspartner je ground en pound mee trainen. Ook bij zelfverdedigingstraining (zoals Krav Maga, Systema, etc.) gebruikt men vaak kussens.
Uiteraard trainen topvechters ook met kussens, zie hiervoor een youtube filmpje van Nieky Holzken.

 

Samenvatting

Er zijn twee elementen waar je bij kiezen van een type kussen rekening mee zou kunnen houden: 1) trainingsdoel, en 2) handzaamheid van kussen. In onderstaande tabel een overzicht van vier typen kussens en doel. Let bij aanschaf van stootkussens en trapkussens niet op de naam, maar op hoe ze eruit zien!

 

Type kussen
(van klein en licht naar groot en zwaar)
Precisie
(Reactie)snelheid
Impact
Toelichting
Floppy mit Uitstekend Uitstekend Slecht Precisie en (reactie)snelheid stoten en trappen
Sporten: taekwondo, wushu
Handpad Uitstekend Uitstekend Matig Precisie en (reactie)snelheid stoten en trappen. Impact stoten
Sporten: boksen, karate
Pad Redelijk Redelijk Uitstekend Impact stoten en trappen
Sporten: kickboksen, muay thai
Trapkussen Slecht Slecht Uitstekend Impact stoten en trappen, maar minder handzaam dan pad
Sporten: veel vechtsporten

 

Moeilijk kunnen kiezen? Met ‘type pad’ zit je aan de meest veilige kant.
Trainen met stootkussens en trapkussens heeft meerwaarde. Het is bijvoorbeeld dynamischer dan een bokszaktraining omdat het meer de mogelijkheid biedt om (reactie)snelheid en impact te trainen. Wel heb je een trainingspartner nodig en dat is bij een bokszak niet zo.